Problemele Facebook de care Mark Zuckerberg nu vrea să vorbească

de: Răzvan Băltărețu
11 04. 2018

Mark Zuckerberg, șeful Facebook, a fost în Congresul american ca să vorbească despre probleme de după dezvăluirile despre Cambridge Analytica. Audierea a lăsat mai multe întrebări decât răspunsuri.

Mark Zuckerberg, fondatorul și directorul Facebook, a fost audiat vreme de cinci ore. La finalul acestei șederi în Congres, senzația celor mai mulți spectatori a fost că senatorii încă nu înțeleg exact cum funcționează Facebook, dar nici ce face Mark Zuckerberg propriu-zis. În egală măsură, au fost și senatori pregătiți să pună niște întrebări mai serioase, mai la subiect.

Din toate aceste întrebări rămân cinci probleme pe care Facebook le are acum și pe care Mark Zuckerberg nu știe cum să le rezolve în viitor.

Mark Zuckerberg nu exclude un Facebook „pe bani”. Aici a fost ușor de tranșat, nu i-a fost greu directorului să promită că va gândi și un model pe bază de abonament. Restul utilizatorilor oricum vor alege versiunea gratuită.

Facebook e un monopol și nici măcar Mark Zuckerberg nu știe vreun concurent. Facebook, ca Microsoft sau Apple sau IBM în vremurile bune, s-a purtat pe cât de agresiv a putut cu concurența. A copiat de la Snapchat, a cumpărat ce n-a putut construi și a mers mai departe spre a câștiga circa două miliarde de utilizatori. După cum scrie The Verge, Mark Zuckerberg a încercat să dea Amazon, Apple, Google drept alternative, în anumite sectoare. Realitatea stă însă în răspunsul lui Zuckerberg: „Pentru mine nu pare deloc așa ceva [un monopol]”.

Mark Zuckerberg se jură că Facebook nu te ascultă prin microfon. Bine, aceasta e o conspirație mai veche și nu va muri curând. Până și denunțătorul Cambridge Analytica a zis că Facebook face asta, dar într-o anumită măsură, pentru anumite lucruri. Mark Zuckerberg a spus că Facebook nu te ascultă. Folosește microfonul doar pentru videouri, în mod evident, dar altfel nu.

Facebook vede salvarea în inteligență artificială. Pe măsură ce a făcut tot mai mulți bani, compania și-a dat seama că poate să nu investească în angajați, ci poate să creeze programe. Acum e vorba de inteligența artificială despre care Zuckerberg a vorbit în Congres. El susține că această ramură a tehnologie poate ajuta rețeaua socială să controleze mai bine conținutul.

[readmore]

Oamenii care ar trebui să facă legi pentru Facebook nu înțeleg tehnologia. Poate ca sună mult, circa cinci ore de audieri, dar realitatea e că mare parte din timp a fost ca un quiz purtat pe Google. Mare parte din întrebări aveau răspunsuri cunoscute. Sigur, problema monopolului e reală și de luat în calcul. Dar întrebările proaste puse de senatori arată, o situație care nu e doar în America, cât de puțin știu cei care fac legi despre produsele pentru care ar trebui să facă legi.

Reglementarea Facebook, într-un fel sau altul, va fi făcută de oameni care au înțeles puțin sau deloc cum funcționează internetul, rețelele sociale sau tehnologia per total în 2018 și deciziile lor ar putea fi dependente de inspirația unui consilier. Dincolo de acest detaliu, prezența lui Mark Zuckerberg a fost bună, pentru că din turnul de fildeș a fost adus în fața reprezentanților unei țări ca să dea explicații.